از بازار شگفت­ انگيز صادرات سود پرك در سال ۹۹ چه مي‌دانيد؟

۲۳ بازديد
از بازار شگفت­ انگيز صادرات سود پرك در سال 99 چه مي‌دانيد؟

با كاهش ارزش پول ملي، صادرات بسياري از كالاها در ايران به دليل قيمتي ارزان­تر نسبت به سايركشورهاي رقيب، با رونق و اقبال گسترده­اي روبرو شده است. سود پرك يك ماده شيميايي پركاربرد و ارزشمند است كه در صنايع گوناگون، مورد استفاده­هاي فراواني قرار مي­گيرد.

Picture11_OmP67L6

صادرات سود پرك هم از اين رونق و اقبال بي نصيب نمانده و بازار بزرگي را در صادرات به خود اختصاص داده است.

سال 99 را مي­توان سال رونق بي­ سابقه صادرات در ايران دانست. البته با كاهش قابل توجه ارزش پول ملي در سال 98، اين رونق از سال گذشته آغاز شد و در سال 99 به اوج خود رسيد. در اين مطلب ابتدا سود پرك و كاربردهاي آن را بررسي مي­كنيم و بعد از آن به بازار بزرگ و سودآور صادرات آن در ايران مي­پردازيم. تا انتهاي اين مقاله جذاب با ما همراه باشيد.

 

سود پرك (سود سوزآور) چيست؟

سود پرك كه به سود سوزآور نيز در بين مردم معروف است، ماده معدني ارزشمندي است كه فرمول شيميايي آن به شرح زير است:

NaOH  = آنيون هيدروكسيد (OH-) + كاتيون سديم (Na+)

با دقت بر فرمول ذكر شده در مي­يابيم كه نام علمي سود پرك (سود سوزآور) سديم هيدروكسيد است. اين تركيب يوني كه به شكل جامد و سفيد رنگ است، در تماس با پوست، موجب سوختگي شيميايي شديدي مي­شود. در واقع نام «سود سوزآور» از ويژگي «ايجاد سوختگي شديد شيميايي بر روي پوست» برداشته شده است.

سود پرك به سرعت در آب حل مي­شود. از ويژگي­هاي ديگر اين ماده شيميايي كه مي­توانيم به آن اشاره كنيم اين است كه به سادگي وارد واكنش با اكسيژن و دي­اكسيد كربن هوا شده و آنها را جذب مي­كند. به همين دليل، بايد شرايط حمل و نقل و انبارداري ويژه­اي براي اين ماده معدني پراستفاده در نظر گرفت.

حال كه با اين ماده شيميايي به خوبي آشنا شده­ايم، زمان آن فرا رسيده است كه به روش­هاي دستيابي به آن بپردازيم. قطعا بدون دانستن نحوه توليد، نمي­توانيم در بازار بزرگ صادرات سود پرك در سال 99 سهم قابل توجهي براي خود به دست آوريم.

 

روش­ هاي توليد و تهيه سود پرك

به صورت كلي سود پرك يا همان سود سوزآور، به دو صورت توليد مي­شود:

  1. فرآيند سودا – آهك (روش قديمي)
  2.  الكتروليز محلول سديم كلريد (روش امروزي)

در ادامه به بررسي اين دو روش مي­پردازيم.

فرآيند سودا – آهك

فرآيند سودا – آهك را مي­توان نخستين روش مدرن دستيابي به سود پرك دانست. در اين روش سودا آش (كلسيم هيدروكسيد) با سديم كربنات وارد واكنش شده و به كاستيك سودا تبديل مي­شود. فرمول اين واكنش شيميايي به شرح زير است:

Ca(OH)2 + Na2CO3 è CaCO3 + 2NaOH

الكتروليز محلول سديم كلريد

همانطور كه در ابتداي مقاله هم ذكركرديم، سود پرك ماده بسيار پر استفاده­اي است. مشكلي كه روش اول در توليد سود پرك ايجاد مي­كرد اين بود كه توانايي تامين نياز گسترده جامعه صنعتي كنوني را در اين حجم عظيم استفاده نداشت و توليد آن بسيار محدود بود. به همين دليل روش دومي توسط دانشمندان كشف شد كه بيشترين بهره­وري و توليد را به اين ماده معدني بخشيد.

در روش دوم، سود پرك از طريق فرآيند الكتروليز محلول­هاي سديم كلريد در ظروف الكتروليتي به دست مي­آيد.

البته توليد سود پرك به سادگي كه در توضيحات بالا نوشتيم نيست و داراي دشواري­ها و پيچيدگي­هاي فراواني است. اما براي شناخت شما در سطح عمومي به توضيح مختصري اكتفا كرديم زيرا كه پرداختن به مباحث تخصصي علمي، از حوصله مخاطب اين مطلب خارج است.

حال كه دانستيم سود پرك چيست و چگونه توليد مي­شود، وقت آن رسيده است كه به كاربرد­هاي فراوان اين ماده معدني بپردازيم. قطعا اگر شما ندانيد كه مخاطب و مشتريان شما چه كساني هستند، هرگز نمي­توانيد آنها را پيدا كنيد و از اين بازار پر سود جا مي­مانيد. به عبارتي ديگر، اگر كل مطلب را نخوانده­ايد اشكالي ندارد اما بايد اين بخش را با دقت بخوانيد تا بدانيد سود پرك در چه صنايعي كاربرد دارد و مشتريان شما در چه صنعت­هايي در حال فعاليت هستند.

Picture21

كاربرد و استفاده­هاي سود پرك

توليد سود پرك در سال  1980 (يعني 40 سال پيش از نگارش اين مطلب)  در كشور ايالت متحده، چيزي در حدود 12تن در يك سال بوده است. آمار زماني جالب­تر مي­شود كه بدانيد ميزان مصرف اين ماده معدني در سال 2016 به 72103 تن رسيده است. اين اعداد و ارقام نشان­دهنده اهميت، كاربرد فوق­العاده و بازار بسيار عظيم اين ماده معدني در جهان است.

سود پرك يك باز بسيار قدرتمند است. اين ماده به صورت تقريبي در تمامي فرآيندهاي شيميايي گوناگون به صورت مستقيم و غيرمستقيم مورد استفاده قرار مي­گيرد. كاربرد سود پرك از توليد ابريشم مصنوعي تا توليد مواد شوينده و بهداشتي نظير صابون گسترده شده است.

در ادامه به بررسي كاربرد و استفاده­هاي سود پرك در صنايع مختلف مي­پردازيم.

صنايع غذايي

سود پرك كاربرد گسترده­اي در صنعت غذايي دارد. از استفاده­هاي اين ماده معدني در صنايع غذايي مي­توان به موارد زير اشاره كرد:

  • توليدات لبني نظير شير
  • كنسروسازي
  • توليد قند و شكر
  • نوشابه­سازي
  • توليد روغن­هاي خوراكي

صنايع نساجي و وابسته

گستردگي كاربردهاي سود پرك يا همان سود سوزآور تمامي ندارد. در زير به برخي از استفاده­هاي اين ماده معدني در صنايع نساجي و وابسته اشاره كرده­ايم:

  • صنايع رنگرزي
  • صنعت چرم
  • صنعت نساجي

كاربردهاي صنعتي

به دليل خاصيت بازي بودن اين ماده معدني، از آن به صورت تخصصي در بعضي از صنايع خاص استفاده مي­شود. در زير به بخشي از كاربردهاي صنعتي اين ماده شيميايي ارزشمند پرداخته­ايم:

  • صنايع وابسته به نفت، گاز و پتروشيمي
  • نقش خنثي­كننده اسيد در صنعت باتري­سازي
  • صنايع توليدات فلزي مانند آلومينيوم، ورق­هاي گالوانيزه
  • كاربرد گسترده در توليدات و صنايع نظامي
  • استفاده به عنوان چربي در صنايع پليمري

صنايع آرايشي بهداشتي

اگر فكر مي­كنيد تمام كاربردهاي سود پرك را به شما گفته­ايم سخت در اشتباه هستيد! در پايين به برخي ديگر از صنايع كه از اين ماده معدني استفاده مي­كنند پرداخته­ايم و آن را براي شما ليست كرده­ايم:

  • صنايع آرايشي بهداشتي
  • صنايع داروسازي و پزشكي
  • صنايع توليدات الكل و مواد وابسته
  • صنايع وابسته به استريل و ميكروب­زدايي

گستردگي كاربردهاي سود پرك بسيار بيشتر از موارد بالاست و ما فقط به صنايع اصلي آن اشاره كرده­ايم. براي يافتن مشتري، دانستن جامعه هدف اين ماده شيميايي از اهميت بالايي برخوردار است.

حال شايد براي شما اين سوال پيش بيايد كه روند اداري صادرات سود پرك چگونه است يا سود پرك را بايد از كجا تهيه كنيم؟ در ادامه به پاسخ اين دست از سوالات مي­پردازيم.

سود پرك صادراتي را از كجا تهيه كنيم؟

خبر خوش اين است كه سود پرك به صورت گسترده در كشور عزيزمان ايران توليد مي­شود. پس از لحاظ تامين آن با مشكل خاصي روبرو نخواهيد شد. بيشترين سهم بازار جهاني سود پرك را چين در اختيار دارد، اما در حال حاضر با جذابيت قيمت­هاي توليدات ايراني براي كشورهاي ديگر، مي­توانيم به گرفتن سهم بيشتري از بازارهاي جهاني در زمينه سود پرك اميدوار باشيم.

تامين­كننده­اي كه شما از آن، سود پرك را براي اهداف صادراتي يا غير صادراتي خريداري مي­كنيد، بايد داراي خصوصيات زير باشد:

  • به مفاهيم مرتبط با سود پرك اشراف كامل داشته باشد.
  • از نحوه صادرات و روند اداري آن اطلاع كامل داشته باشد.
  • از نحوه بسته­بندي و انبارداري براي مقاصد صادراتي و غير صادراتي اين ماده معدني اطلاعات كافي داشته باشد.
  • شناخته شده باشد و سال­ها در اين زمينه فعاليت مفيد كرده باشد.

يافتن تامين­كننده­اي كه تمام ويژگي­هاي بالا را داشته باشد بسيار مشكل است. طبق تحقيقات ما عمده فروشي اس اي جي تريد تنها تامين­كننده­اي است كه تمامي ويژگي­هاي بالا را دارا مي­باشد. اين شركت سال­ها در زمينه توليد، عرضه و صادرات اين ماده معدني تجربه داشته و شما را در امر خريد، فروش و صادرات سود پرك راهنمايي خواهد كرد.

عمده فروشي اي اس جي تريد با بيش از 8 سال تجربه در عرصه بازرگاني داخلي و صادرات محصولات توليد ايران توانسته نمايندگي برندهاي معتبر و رسمي توليد كننده سودپرك در ايران را اخذ نمايد.

 سفارش سود پرك از اي اس جي تريد بسيار ساده است، براي اين كار كافيست روي خريد سود پرك كليك نماييد، محصول مورد نظر خود را انتخاب نماييد و سفارش خود را در سايت ثبت نماييد تا كارشناسان فروش سايت در كوتاه ترين زمان ممكن با شما تماس بگيرند و هماهنگي هاي لازم جهت نحوه ارسال و تحويل محصول را با شما هماهنگ كنند.

 

منبع: https://www.eghtesadonline.com/n/2L2K

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.